Dacia Bigster

Niet omdat het moet, maar omdat het mag

De cijfers spreken voor zich. Middelgrote SUV's zijn de meest gewilde auto's van dit moment. Het zogenaamde c-segment beslaat 23% van de markt en er worden per jaar 3 miljoen auto's van dit type verkocht. Het is dus niet vreemd dat ook Dacia nu een middelgrote SUV introduceert: de Bigster. Tot nu toe specialiseerde het merk zich in kleine en dus voordelige auto's. Dus rijst de vraag: hoe weet Dacia zich te onderscheiden met een middelgrote auto?

Autotest | Dacia Bigster Niet omdat het moet, maar omdat het mag

De Dacia Bigster is een middelgrote SUV waarbij alles draait om eenvoud en een lage prijs. Behalve de prijs maakt ook het nuchtere karakter de Bigster aantrekkelijk.

Plus

  • scherpe prijs
  • nuchter en functioneel

Min

  • hard plastic op portieren en op dashboard

Conclusie

Dacia introduceert voor het eerst een middelgrote auto: de Bigster. Bij het ontwerp volgde de Roemeense fabrikant dezelfde pragmatische aanpak als bij de kleinere modellen. Het resultaat is een middelgrote auto met een uitgesproken nuchter karakter. Bij de Bigster draait het niet om verfijning of uiterlijk vertoon, maar om functionaliteit en ruimte.

Deze eerste kennismaking in een fotostudio leert echter dat de Bigster veel meer is dan een voordelige gezinsauto. De meeste middelgrote SUV's proberen te imponeren met hun uiterlijk, specificaties of techniek. De Bigster is even nuchter en pragmatisch als iedere andere Dacia. Dat maakt de Bigster behalve tot een slimme keuze ook tot een heel bewuste keuze. De Bigster onderscheidt zich door eenvoud en functionaliteit en kan daarom ook beter in de smaak vallen. Daarom wordt de Bigster niet alleen gekozen omdat het moet vanwege het budget, maar ook omdat het mag vanwege het unieke karakter.