Volkswagen ID.3
Een vernieuwd ID
Toen Volkswagen de elektrisch aangedreven ID.3 introduceerde, waren de verwachtingen hoog gespannen. Volkswagen beloofde elektrisch rijden bereikbaar te maken dankzij een scherpe prijs en een no-nonsense aanpak. Dit zou geen speeltje voor techneuten of prestige-object voor zakelijke rijders worden. De ID.3 moest de elektrische auto voor het volk zijn. Nu is het tijd om terug te kijken op de eerste drie jaar en om vooruit te kijken naar de volgende jaren met de vernieuwde ID.3.
De Volkswagen ID.3 is een elektrisch aangedreven hatchback. Volkswagen zet techniek in voor vooruitgang in prestaties, comfort, gebruiksgemak en ruimte. Beter dan een Golf, superieur aan een SUV.
Plus
- uitstekende rijeigenschappen
- maakt optimaal gebruik van de voordelen die elektrisch rijden biedt
- doordachte ergonomie
Min
- niet de beloofde revolutie in prijs en bereikbaarheid
- A-stijl hindert soms het zicht
Conclusie
De conclusie van dit testverslag is gescheiden in het idee achter de ID.3 en het product. Het idee is namelijk aan verandering onderhevig. Het begon als een revolutie en de belofte van elektrische mobiliteit voor het grote volk. Daar is in de afgelopen jaren weinig van terecht gekomen. De concurrentie heeft de prijs verlaagd, maar de Volkswagen ID.3 is nog geavanceerder en dus nog kostbaarder geworden. In plaats van een middelgrote elektrische auto voor de middenklasse, is de ID.3 een technisch superieure variant van de Golf geworden. De software is nu zoals die 3 jaar geleden al had moeten zijn, dus dat is een goedmakertje en geen wereldnieuws.
Wanneer puur naar het product worden gekeken, is het beeld een stuk rooskleuriger. De nuchtere aanpak zorgt ervoor dat de ID.3 echt de Volkswagen onder de elektrische auto's is. Techniek is ingezet voor vooruitgang. Het dient niet om indruk te maken op anderen, maar om de prestaties te verbeteren, het comfort te vergroten, de bediening te vereenvoudigen en de gebruikskosten te verlagen. Alle elektrische auto's hebben accu's in de vloer voor een laag en centraal zwaartepunt. De meeste concurrenten bieden daarom SUV's aan. De ID.3 is echter een traditionele hatchback en dat zorgt voor merkbaar betere rijeigenschappen.
Volkswagen Id.3 74 auto occasions, nieuw en tweedehands aanbod
Volkswagen Id.3 Life 58 kWh VAN: 24.900,- VOOR 23.440,- UW ZOMERVOORDEEL: 1.460,- | ORG. NL. NAP KM.
41.439 km - 2021 € 23.440,-
20.440 km - 2023 € 31.950,- incl. BTW
2024 € 44.825,- incl. BTW
2024 € 34.655,- incl. BTW
2024 € 34.455,- incl. BTW
2024 € 35.805,- incl. BTW
2024 € 35.015,- incl. BTW
2024 € 35.805,- incl. BTW
2024 € 35.805,- incl. BTW
2024 € 34.455,- incl. BTW
Volkswagen Id.3 First Plus 58 kWh Navigatie Camera Steunhaak Stoelverwarming EX ¤2000,= subsidie 109
35.334 km - 2020 € 24.940,-
29.977 km - 2021 € 22.945,-
25.794 km - 2020 € 28.840,- incl. BTW
76.040 km - 2020 € 21.495,-
120.231 km - 2020 € 20.850,- incl. BTW
31.188 km - 2022 € 24.940,- incl. BTW
149.833 km - 2020 € 19.999,- incl. BTW
54.665 km - 2021 € 21.750,- incl. BTW
38.223 km - 2021 € 31.940,- incl. BTW
2024 € 32.815,- incl. BTW
2024 € 36.015,- incl. BTW
2024 € 32.025,- incl. BTW
2024 € 35.015,- incl. BTW
2024 € 33.015,- incl. BTW
2024 € 32.815,- incl. BTW