Mazda MX-30
Het nieuwe normaal
Geef een team van enthousiaste techneuten een opdracht en er gebeurt iets bijzonders. De opdracht wordt uitgevoerd en het product doet wat het moet doen. Maar waarschijnlijk doet het nog veel meer dan dat, omdat de technici niet van ophouden weten. Dat is vooral merkbaar in elektrische auto's, waarbij techniek een hoofdrol speelt. Toch kan het ook anders: maak kennis met de Mazda MX-30.
De Mazda MX-30 is een elektrische auto die laat zien dat het ook anders kan. In plaats van grote accu's en grootse prestaties, kiest Mazda voor lichtgewicht bouw en daarmee levendigheid en verfijning.
Plus
- levendig, stabiel en vertrouwenwekkend weggedrag
- voordelig in aanschaf en gebruik
- doordacht concept
Min
- matige ruimte achterin
- kunstmatig motorgeluid niet uit te schakelen
- beperkte actieradius alleen acceptabel indien thuislader beschikbaar
Conclusie
Technici denken vaak in oplossingen, maar vergeten niet zelden om eerst de problemen in kaart te brengen die met hun techniek moeten worden opgelost. Veel elektrische auto's zijn daarom als rijdende etalages van de techniek die fabrikanten in huis hebben. Ze imponeren de bestuurder met futuristische vormgeving en verpletterende prestaties. Maar niet iedereen is daarvan gediend of wil daar voor betalen. Mazda laat met de MX-30 zien dat het ook anders kan.
Mazda is daarom begonnen om de wensen en eisen van de klant in kaart te brengen en heeft daar een auto omheen gebouwd. Bovendien heeft Mazda niet alleen gekeken naar de milieubelasting tijdens de gebruiksduur van de auto, maar vanaf de productie tot het einde van de levensduur. Het resultaat is een praktische gezinsauto met een ongebruikelijk kleine batterij. Dat laatste is in de praktijk geen nadeel, maar juist een voordeel (indien thuis kan worden geladen). Dankzij de kleine accu is de MX-30 minder milieubelastend bij de productie en veel voordeliger in aanschaf. Het grootste voordeel zit in de rijeigenschappen: dankzij het relatief lage gewicht is de MX-30 bovengemiddeld vlot, levendig en stabiel.
Tenslotte doet Mazda er alles aan om de MX-30 waar mogelijk het vertrouwde karakter van een auto met verbrandingsmotor te geven. Op die manier ervaart de bestuurder de MX-30 als een heel gewone auto, maar dan wel een met heel veel voordelen. Het nieuwe normaal dus!
Mazda MX-30 20 auto occasions, nieuw en tweedehands aanbod
17.616 km - 2020 € 18.250,-
33.431 km - 2021 € 19.950,- incl. BTW
2023 € 36.340,- incl. BTW
17.820 km - 2021 € 20.595,- incl. BTW
1.805 km - 2023 € 36.950,- incl. BTW
700 km - 2023 € 42.290,- incl. BTW
2024 € 34.390,- incl. BTW
9.061 km - 2023 € 35.945,- incl. BTW
1.000 km - 2024 € 35.445,- incl. BTW
2024 € 34.390,- incl. BTW
1.149 km - 2023 € 25.245,- incl. BTW
8.642 km - 2021 € 20.845,- incl. BTW
20.246 km - 2021 € 22.950,- incl. BTW
Mazda MX-30 e-SkyActiv R-EV 170 Advantage | Stoelverwarming | Camera | Navigatie | 85KM elektrisch |
3.800 km - 2023 € 30.990,- incl. BTW
62.000 km - 2020 € 17.250,-
16.448 km - 2022 € 20.945,- incl. BTW
7.597 km - 2020 € 24.250,- incl. BTW
500 km - 2024 € 28.800,- incl. BTW
12.500 km - 2023 € 39.900,- incl. BTW
1.500 km - 2023 € 23.845,- incl. BTW